Salgskanaler
Forstå, hvordan salgskanaler opdeler dit system i selvstændige områder, og hvad der kan styres på organisationsniveau versus salgskanalniveau. Guiden hjælper dig med at se, hvornår du har brug for flere salgskanaler, og hvordan indstillinger nedarves på tværs.
OBS: Hvis man udelukkende har én billetside (F.eks. billet.amero.dk) vil følgende ikke gælde for dig.
Hvad er en salgskanal?
En salgskanal er en opdeling af hele systemet i forskellige grupper. Der vil altid være en hoved-organisation, altså det øverste niveau, som kaldes organisationsniveau. Under organisationsniveauet vil der være salgskanaler, som er de forskellige steder. Det kunne f.eks. se således ud: -
- Museum Amero
- Museum Amero - København
- Museum Amero - Aarhus
- Museum Amero - Odense
- Museum Amero - Aalborg
Derudover vil ting der oprettes på organisationsniveau som udgangspunkt nedarves til alle salgskanaler.
Hvornår skal man bruge salgskanaler?
Én salgskanal defineres ud fra følgende egenskaber:
- 1 eller flere fysisk adresser
- 1 online billetside
- 0 eller 1 medlemsportal
- 0 eller flere indgangsmøller
- 0 eller flere FlexGO
- 0 eller flere POS
- 0 eller flere mPOS
Så det vil sige, at det der bestemmer om man har flere salgskanaler, er om man har flere steder man sælger billetter på online, som er igennem Amero Attraction.
Hvilket niveau kan man ændre hvad på?
Følgende kan udelukkende ses eller ændres på organisations niveau: *
- Salgskanaler
- Bruger- og rollestyring
- Generelle indstillinger på organisationen (f.eks. betalingsgateway)
- Tilgængelige sprog
- Tilgængelige lande
- Fortløbende numre (f.eks. ordrenumre, billetnumre osv.)
- Kommunikationsskabeloner
Følgende nedarves ikke fra organisationsniveau til salgskanaler:
- FAQ
- Frontend opsætning: Header
- Frontend opsætning: Footer
- Frontend opsætning: Tema
- Frontend opsætning: Navigationer
- Gentagende planlagte jobs
- Rapporter
- Statistikmodulet
- Import jobs
Står det ikke på en af de 2 ovenstående lister, kan alt der er oprettet på organisationsnievau ses på salgskanaler men ikke rettes.
Hvis det er oprettet på en salgskanal, kan kun dén salgskanal se og rette det, men kan ses på organisationsniveau.
Specielt for sider
Hvis der oprettes en side på organisationsniveau, så vil den også kunne benyttes på salgskanaler. - Den vil dog stadig ikke kunne rettes på salgskanalerne!
Man skal dog være opmærksom på, at hvis samme side er oprettet på salgskanalen, så er det dén der vil blive vist, og ikke den fra organisationsniveauet.
Specielt for rapporter
Hvis der oprettes en rapport på organisationsniveau, vil den samle data fra alle salgskanaler samt organisationsniveauet.
Hvis man f.eks. trækker rapporten "Aktive medlemskaber" på organisationsniveau, vil den vise alle aktive medlemskaber på alle salgskanalerne samt organisationsniveauet.
Bruger med adgang til flere salgskanaler
Hvis en bruger har adgang til flere salgskanaler, vil de kunne skifte mellem dem i toppen af skærmen, som vist på billedet
