Rapporter
Attraction til e-conomic, følger en dagsomsætning med cut-off kl. 21.00, dvs. omsætning kl. 21.00 dagen før til og med kl. 20.59 dagen efter med regnes i dagens omsætning.
Der er mulighed for at lave forskellige typer af rapporter i backenden. Her er der blandt andet mulighed for at lave rapporter, der viser antal solgte billetter eller medlemskaber, samt hvor mange billetter m.m. der er taget i brug. Ved oprettelse af en rapport er der mulighed for at vælge, hvilken periode rapporten skal oprettes for. Dette kan eksempelvis: i dag, i går, sidste uge, sidste måned eller sidste år.
Når en rapport er oprettet i backend, kan der hentes et Excel-ark (ved at klikke på det orange link, der vises efter oprettelsen af en rapport). Rapporten indeholder to ark: **Information** samt et ark for den **type rapport, der er oprettet** (fx brugte billetter pr. salgssted). - Informationsarket indeholder generelle informationer om den givne rapport, såsom navnet på rapporten, rapportens type og oprettelsesdato. - Arket for den type rapport, som er oprettet - hvor der her tages udgangspunkt i en rapport over Brugte billetter pr. salgssted - indeholder blandt andet informationer som produktnummer, produktnavn, billettype samt antal solgte billetter. ##### For at **læse rapporter korrekt** er det vigtigt at forstå, hvordan et **valideringsprodukt** fungerer. Læs mere om valideringsprodukter længere nede i artiklen i afsnittet **"Om valideringsprodukter".** ## Automatisk afsendelse til email Det er muligt automatisk at få tilsendt rapporten til en eller flere emails. Læs mere omkring [**Gentagne Planlagte Jobs** her](/diverse/gentagne_planlagte_jobs) ## Sådan oprettes rapporter via backend Når en rapport skal oprettes via backend, gøres det på følgende måde: 1. **Vælg Rapporter** i menuen til venstre 2. Klik på **Opret rapport** → vælg mellem de forskellige typer af rapporter → giv rapporten et Rapport Navn 3. Tjek boksen **Inkludér testkøb** af, hvis rapporten skal inkludere eventuelle testkøb 4. Klik **Opret** ## Oversigt over forskellige typer af rapporter > [!WARNING] **Vigtigt i forhold til e-conomic integration og afstemning.** > Attraction til e-conomic, følger en dagsomsætning med cut-off kl. 21.00, dvs. omsætning kl. 21.00 dagen før til og med kl. 20.59 dagen efter med regnes i dagens omsætning. > Det er muligt i attraction at trække en salgsrapport som er "clearhaus kompatibel" som sætter en begrænsnings på de trukne data pr. kl. 21.00. Hvis du ønsker en liste med alle billetter, der er SOLGT (altså salg) i den valgte periode pr. salgssted pr. produkt, vælg da: **Solgte billetter pr. salgssted pr. produkt.**
Hvis du ønsker en liste med alle billetter, der er BRUGT (altså besøgende) i den valgte periode pr. salgssted pr. produkt, vælg da: **Brugte billetter pr. salgssted pr. produkt.**
**Obs.** Gå til afsnittet ”Om valideringsprodukter” for at læse om brugte billetter.
Hvis du ønsker en rapport, der giver en liste med alle de produkter/ordrelinjer, som er SOLGT ONLINE i den valgte periode, vælg da: **Online omsætning.**
Hvis du ønsker en liste over alle kunder, som har et medlemskab, vælg da: **Kunder med aktivt medlemskab.**
**Obs.** Hvis en kunde har flere medlemskaber, vil det IKKE fremgå i denne rapport. Der vil altså vises en liste over kunder med et medlemskab, men der tages ikke hensyn til antal medlemskaber, kunder har.
Hvis du ønsker en rapport med en liste over alle begivenheder i den valgte periode, samt hvor mange billetter, der er blevet solgt til og brugt pr. begivenhed, vælg da: **Oversigt over billetter pr. begivenhed.**
Hvis du ønsker en rapport, der giver en liste med hvor mange billetter, der er blevet solgt og brugt for en specifik begivenhed, vælg da: **Oversigt over billetter på specifik begivenhed**.
Obs. Vælg en **Begivenhedsgruppe** og derefter en **Specifik begivenhed** for at kunne lave rapporten.
Hvis du ønsker en rapport, der giver en liste med alle billetter, der er brugt i den valgte periode - og er importeret af den/de valgte import jobs - vælg da: **Brugsrapport for importeret billetter.**
**Obs.** Vælg her et **Import Job** for at kunne lave en rapport.
Hvis du ønsker en rapport, der giver en liste med alle billetter, købt til alle begivenheder i den valgte begivenhedsgruppe i den valgte periode, vælg da: **Kunder købt til begivenheder.**
**Obs.** Vælg her en **Begivenhedsgruppe** for at kunne lave en rapport.
Hvis du ønsker en rapport, der giver en liste med alle kunder, som har købt billetter til en specifik begivenhed, vælg da: **Kunder købt til specifik begivenhed**.
Obs. Vælg en **Begivenhedsgruppe** og derefter en **Specifik begivenhed** for at kunne lave rapporten.
Hvis du ønsker en liste over alle aktive medlemskaber i øjeblikket, vælg da: **Aktive medlemskaber.**
**Obs.** Aktive medlemskaber er et udtryk for medlemmer, der har et medlemskab, som er gyldigt. I denne rapport vil medlemskaber, som er udløbet eller hvor startdatoen for medlemskabet ikke er gældende endnu, IKKE fremgå.
## Om valideringsprodukter Der lægges et valideringsprodukt på FlexPOS-kassesystemet, når ekspedienten scanner en billet. Dette sker for at kunne registrere brugen af en billet i FlexPOS. Det valideringsprodukt, der tilføjes på kassen, er sat til 0 kr., da det blot er et udtryk for, at en billet er brugt, hvorfor det ikke vil have yderligere betydning. Når der er tale om produkter i forhold til rapporter, skelnes der mellem solgt og brugt. Et produkt er solgt, når en kunde har købt produktet online eller via FlexPOS. Et produkt er brugt, så snart produktet tages i brug - altså når en ekspedient scanner billetten ved kassesystemet, hvilket vil tælle som et brugt produkt på rapporten. Dog vil der være tilfælde, hvor et produkt kan bruges flere gange - eksempelvis når der er tale om årskort. Et årskort kan bruges flere gange, da det scannes hver gang kunden besøger organisationen, og det vil være med til at øge antallet af brugte produkter på rapporten. Et andet eksempel på dette er ved billetter, der er solgt af organisationen med henblik på, at en kunde kan bruge billetten flere gange.
I rapporter i FlexPOS kan produkter fremgå på forskellige måder. Der er enten mulighed for at se, hvilket specifikt produkt (billet, medlemskab osv.) der er blevet brugt, eller at se alle produkter for en organisation, som er blevet brugt.
##### **Produkter** (alle produkter og IKKE specifikke produkter) vil fremgå på én af følgende måder i rapporten: - ATT-Entry-FP1 (bliver kun tilføjet på bonen ved første brug - bliver som udgangspunkt aldrig vist i rapporter) - ATT-Entry-FP2 (bliver brugt ved alle andre brug end første brug - vises i rapporten) - ATT-Entry-Online (bliver brugt ved alle onlineprodukter, ligemeget om de er brugt eller ej - vises i rapporten) - ATT-Entry-FP (vises sjældent i rapporten, da dette er en gammel metode, der tidligere blev brugt) ##### **Specifikke produkter** vil det fremgå på følgende måde i rapporten: - Produktnummer-FP1 (bliver kun tilføjet på bonen ved første brug - bliver som udgangspunkt aldrig vist i rapporter) - Produktnummer-FP2 (bliver brugt ved alle andre brug end første brug - vises i rapporten) - Produktnummer-Online (bliver brugt ved alle online produkter, ligemeget om de er brugt eller ej - vises i rapporten) - Produktnummer-FP (vises sjældent i rapporten, da dette er en gammel metode, der tidligere blev brugt)
Når en rapport er oprettet i backend, kan der hentes et Excel-ark (ved at klikke på det orange link, der vises efter oprettelsen af en rapport). Rapporten indeholder to ark: **Information** samt et ark for den **type rapport, der er oprettet** (fx brugte billetter pr. salgssted). - Informationsarket indeholder generelle informationer om den givne rapport, såsom navnet på rapporten, rapportens type og oprettelsesdato. - Arket for den type rapport, som er oprettet - hvor der her tages udgangspunkt i en rapport over Brugte billetter pr. salgssted - indeholder blandt andet informationer som produktnummer, produktnavn, billettype samt antal solgte billetter. ##### For at **læse rapporter korrekt** er det vigtigt at forstå, hvordan et **valideringsprodukt** fungerer. Læs mere om valideringsprodukter længere nede i artiklen i afsnittet **"Om valideringsprodukter".** ## Automatisk afsendelse til email Det er muligt automatisk at få tilsendt rapporten til en eller flere emails. Læs mere omkring [**Gentagne Planlagte Jobs** her](/diverse/gentagne_planlagte_jobs) ## Sådan oprettes rapporter via backend Når en rapport skal oprettes via backend, gøres det på følgende måde: 1. **Vælg Rapporter** i menuen til venstre 2. Klik på **Opret rapport** → vælg mellem de forskellige typer af rapporter → giv rapporten et Rapport Navn 3. Tjek boksen **Inkludér testkøb** af, hvis rapporten skal inkludere eventuelle testkøb 4. Klik **Opret** ## Oversigt over forskellige typer af rapporter > [!WARNING] **Vigtigt i forhold til e-conomic integration og afstemning.** > Attraction til e-conomic, følger en dagsomsætning med cut-off kl. 21.00, dvs. omsætning kl. 21.00 dagen før til og med kl. 20.59 dagen efter med regnes i dagens omsætning. > Det er muligt i attraction at trække en salgsrapport som er "clearhaus kompatibel" som sætter en begrænsnings på de trukne data pr. kl. 21.00. Hvis du ønsker en liste med alle billetter, der er SOLGT (altså salg) i den valgte periode pr. salgssted pr. produkt, vælg da: **Solgte billetter pr. salgssted pr. produkt.**
Hvis du ønsker en liste med alle billetter, der er BRUGT (altså besøgende) i den valgte periode pr. salgssted pr. produkt, vælg da: **Brugte billetter pr. salgssted pr. produkt.**
**Obs.** Gå til afsnittet ”Om valideringsprodukter” for at læse om brugte billetter.
Hvis du ønsker en rapport, der giver en liste med alle de produkter/ordrelinjer, som er SOLGT ONLINE i den valgte periode, vælg da: **Online omsætning.**
Hvis du ønsker en liste over alle kunder, som har et medlemskab, vælg da: **Kunder med aktivt medlemskab.**
**Obs.** Hvis en kunde har flere medlemskaber, vil det IKKE fremgå i denne rapport. Der vil altså vises en liste over kunder med et medlemskab, men der tages ikke hensyn til antal medlemskaber, kunder har.
Hvis du ønsker en rapport med en liste over alle begivenheder i den valgte periode, samt hvor mange billetter, der er blevet solgt til og brugt pr. begivenhed, vælg da: **Oversigt over billetter pr. begivenhed.**
Hvis du ønsker en rapport, der giver en liste med hvor mange billetter, der er blevet solgt og brugt for en specifik begivenhed, vælg da: **Oversigt over billetter på specifik begivenhed**.
Obs. Vælg en **Begivenhedsgruppe** og derefter en **Specifik begivenhed** for at kunne lave rapporten.
Hvis du ønsker en rapport, der giver en liste med alle billetter, der er brugt i den valgte periode - og er importeret af den/de valgte import jobs - vælg da: **Brugsrapport for importeret billetter.**
**Obs.** Vælg her et **Import Job** for at kunne lave en rapport.
Hvis du ønsker en rapport, der giver en liste med alle billetter, købt til alle begivenheder i den valgte begivenhedsgruppe i den valgte periode, vælg da: **Kunder købt til begivenheder.**
**Obs.** Vælg her en **Begivenhedsgruppe** for at kunne lave en rapport.
Hvis du ønsker en rapport, der giver en liste med alle kunder, som har købt billetter til en specifik begivenhed, vælg da: **Kunder købt til specifik begivenhed**.
Obs. Vælg en **Begivenhedsgruppe** og derefter en **Specifik begivenhed** for at kunne lave rapporten.
Hvis du ønsker en liste over alle aktive medlemskaber i øjeblikket, vælg da: **Aktive medlemskaber.**
**Obs.** Aktive medlemskaber er et udtryk for medlemmer, der har et medlemskab, som er gyldigt. I denne rapport vil medlemskaber, som er udløbet eller hvor startdatoen for medlemskabet ikke er gældende endnu, IKKE fremgå.
## Om valideringsprodukter Der lægges et valideringsprodukt på FlexPOS-kassesystemet, når ekspedienten scanner en billet. Dette sker for at kunne registrere brugen af en billet i FlexPOS. Det valideringsprodukt, der tilføjes på kassen, er sat til 0 kr., da det blot er et udtryk for, at en billet er brugt, hvorfor det ikke vil have yderligere betydning. Når der er tale om produkter i forhold til rapporter, skelnes der mellem solgt og brugt. Et produkt er solgt, når en kunde har købt produktet online eller via FlexPOS. Et produkt er brugt, så snart produktet tages i brug - altså når en ekspedient scanner billetten ved kassesystemet, hvilket vil tælle som et brugt produkt på rapporten. Dog vil der være tilfælde, hvor et produkt kan bruges flere gange - eksempelvis når der er tale om årskort. Et årskort kan bruges flere gange, da det scannes hver gang kunden besøger organisationen, og det vil være med til at øge antallet af brugte produkter på rapporten. Et andet eksempel på dette er ved billetter, der er solgt af organisationen med henblik på, at en kunde kan bruge billetten flere gange.
I rapporter i FlexPOS kan produkter fremgå på forskellige måder. Der er enten mulighed for at se, hvilket specifikt produkt (billet, medlemskab osv.) der er blevet brugt, eller at se alle produkter for en organisation, som er blevet brugt.
##### **Produkter** (alle produkter og IKKE specifikke produkter) vil fremgå på én af følgende måder i rapporten: - ATT-Entry-FP1 (bliver kun tilføjet på bonen ved første brug - bliver som udgangspunkt aldrig vist i rapporter) - ATT-Entry-FP2 (bliver brugt ved alle andre brug end første brug - vises i rapporten) - ATT-Entry-Online (bliver brugt ved alle onlineprodukter, ligemeget om de er brugt eller ej - vises i rapporten) - ATT-Entry-FP (vises sjældent i rapporten, da dette er en gammel metode, der tidligere blev brugt) ##### **Specifikke produkter** vil det fremgå på følgende måde i rapporten: - Produktnummer-FP1 (bliver kun tilføjet på bonen ved første brug - bliver som udgangspunkt aldrig vist i rapporter) - Produktnummer-FP2 (bliver brugt ved alle andre brug end første brug - vises i rapporten) - Produktnummer-Online (bliver brugt ved alle online produkter, ligemeget om de er brugt eller ej - vises i rapporten) - Produktnummer-FP (vises sjældent i rapporten, da dette er en gammel metode, der tidligere blev brugt)